Iedere school heeft de intentie bij te dragen aan het ontwikkelen van “zelfkennis”, maar worstelt met de uitvoering ervan. Bovendien krijgt het nauwelijks een plek als wezenlijk onderdeel van het school curriculum. Vanuit deze leemte is Awareness Through the Body (ATB) al meer dan 25 jaar geleden ontstaan.
Als school of begeleider van een groep doe én wil je zoveel meer dan een cognitieve ontwikkeling! Er lijkt nauwelijks ruimte te zijn om jezelf de vraag te stellen welke diepgang bijvoorbeeld onderwijstrekker Luc Stevens met zijn “relatie, competentie en autonomie” binnen je school heeft. Of welke gevolgen je verbindt aan het citaat van een andere toonaangevende onderwijs filosoof Gert Biesta in het schoolwerkplan: “mens worden in relatie tot jezelf, de ander en de omgeving”? De visies van Stevens en Biesta worden breed gedragen in het onderwijsveld, maar omvatten leerstof overstijgende gebieden. Dat leidt tot doelen die niet empirisch meetbaar zijn, maar wel een essentiële bijdrage hebben aan de persoonlijke ontwikkeling. Een visie die vraagt om het jezelf leren kennen, het ontwikkelen van zelfreflectie van waaruit zelfsturing mogelijk wordt.