ATB vakleerkracht?

Behoefte aan rust en structuur in jouw groep?
Ontwikkel stap voor stap zelfregulatie als stevige basis voor gedrag en leren in je klas.

ATB is een manier van werken waarin je instrumenten aanreikt, waardoor een kind of een jongvolwassene zichzelf beter leert kennen. Als je jezelf beter kent, ben je beter in staat jezelf aan te sturen. Tijdens ATB worden o.a. executieve functies gekoppeld aan spelvormen. Je traint deze regel- en  aansturingsfuncties van de hersenen en dat heeft invloed op leren en gedrag.

Zelfsturing en Zelfkennis

Aandacht, ontspanning en zelfkennis worden op een speelse manier ontwikkeld en versterkt. Je krijgt tools om je bewust te worden van je  eigen kwaliteiten en mogelijkheden. Niet in de vorm van mentale concepten, maar ervaringen die ankerpunten creëren in het lichaam. Ankers die je als referentiepunt gebruikt voor het ontwikkelen van gezonde patronen. Voor het ontdekken van positieve manieren om met jezelf, met anderen en je omgeving om te gaan.

Hoe?

ATB maakt gebruik van oefeningen en ‘body felt sense’, die je helpen bij het ontwikkelen van een ontspannen manier van volgehouden aandacht, concentratie, zelfbewustzijn, zelfkennis en zelfregulatie. Oefeningen die tastbaar en toepasbaar zijn, omdat ze ervaren worden. Kinderen zetten hiermee de eerste stappen richting bewustwording. Stappen om de basis te leggen voor het vermogen om naar zichzelf, naar anderen en naar de wereld om hen heen te luisteren. Dit legt de basis voor het vermogen tot zelfregulering.

Volgehouden aandacht en executieve functies

Executieve functies worden getraind. Naast een (mentale) uitleg over de werking van deze functies, bestaat het ‘werk’ vooral uit het ervaren. Zij ontdekken bijvoorbeeld dat het fysieke voelen altijd invloed heeft op mentale en emotionele gebieden en omgekeerd.

Je kunt bijvoorbeeld ervaren hoe je je aandacht verdeelt tussen binnen- en buitenwereld, als je rondwandelt terwijl je een aluminium bord op een stok in balans houdt. Dit vraagt aandacht en innerlijke concentratie. Wat gebeurt er in je als je bord met veel lawaai op de grond valt? Of het bord van een ander? Bij de meeste mensen volgt een sterke reactie van ‘fout’ of  ‘goed doen’. Hoe ‘herpak’ je jezelf vervolgens om de opdracht te hervatten?

Dit is maar een voorbeeld. Ben je nieuwsgierig naar meer? Neem contact op voor een informatief gesprek.