Mindfulness Soest

Mindfulness Soest

Al duizenden jaren speelt Mindfulness de centrale rol binnen Boeddhistische tradities. Mindfulness, gegeven vanuit de MBCT/MBSR traditie, is een combinatie van de Oosterse wijsheid en Westerse psychologie. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat ‘Mindful-Leven’ een positieve invloed heeft op je persoonlijk welbevinden.

Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent ‘oplettendheid’. Met je aandacht zijn bij wat je doet. Je geeft aandacht aan wat er gebeurt in jezelf, je lichaam en je omgeving. ‘Stilstaan’, een pauze nemen, geeft je de mogelijkheid om van binnenuit een meer bewuste keuze te maken. Je kiest hoe je wilt reageren in plaats van je ‘snelle’ automatische reactie te volgen.

Kracht van Aandacht

Aandacht is nodig voor alles wat je in je leven wilt bereiken. Tijdens deze acht Mindfulness bijeenkomsten leer je de Kracht van Aandacht kennen. Aandacht kan getraind worden door het beoefenen van Mindfulness. Je traint het richten van de aandacht. Daarnaast  verken je hoe het zich ‘gedraagt’. Wat zijn de ‘gewoonten’ van jouw aandacht?

Waarom aandacht?

Hoe vaak ben je met je volledige aandacht bij wat je doet? We zijn snel afgeleid van datgene waar het op dat moment om gaat. Dat kan veranderen door training.

Door bewust met je aandacht aanwezig te zijn, ben je je bewust van de dingen die je doet en schakel je minder snel over naar vaste (vaak disfunctionele) reactiepatronen. Je creëert als het ware een korte pauze. In die ‘ruimte’ heb je de mogelijkheid om het gewone, automatische bewustzijn te vervangen door een ‘bewust’ bewustzijn. Je kiest hoe je wilt reageren in plaats van het onbewust doorschakelen naar de automatische piloot.

Door het gericht trainen van aandacht en de waarnemerspositie ga je zien hoe je met gedachten en gevoelens omgaat. Zonder inhoudelijk diep op de gevoelens of gedachten in te gaan, leer je vooral het opmerken en toelaten ervan.

Nieuwe inzichten ontstaan door een onderzoekende houding naar je eigen manier van denken, leren, reageren en handelen. Naast de acht bijeenkomsten word je gevraagd thuis een half uur tot een uur per dag aan de training te besteden.

Effect

Wat ervaren deelnemers in hun dagelijks leven na het volgen van de training?

  • Beter omgaan met (werk) druk of stress
  • Innerlijke rust
  • Meer energie en vitaliteit
  • Het vermogen tot aandacht en concentratie verdiept zich
  • Vergroting van ‘zelfcontrole’ door bewust leren switchen
  • Zelfvertrouwen

Inhoud training

De training bestaat uit acht bijeenkomsten van 2 uur. Naast de bijeenkomsten word je uitgenodigd iedere dag een half uur tot een uur aan ‘huiswerk’ te besteden. Tijdens de training krijg je een uitgebreid werkboek en geluidsbestanden om thuis te oefenen.

  • Visie en theorie Mindfulness
  • Aandachtsgerichte oefeningen voor lichaam & geest
  • Lichaamsgerichte meditatie en bewegingsoefeningen
  • Onderscheid maken tussen gebeurtenis, gedachten en gevoelens
  • Waarnemen zonder oordeel of analyseren
  • Bewustworden van je houding t.a.v. gedachten, gevoelens, sensaties
  • Huiswerk (c.d.’s en cursusboek)
  • Uitwisseling van ervaringen met de mindfulness oefeningen
  • Toepassing van het geleerde in het dagelijks leven

NL23 RABO 0106334921
BTW  075190151.B01.4240
KvK  3213 9512